درباره مرکز هدایت علمی و تربیتی
  • معرفی مرکز
  • طرح پشتیبانی از پایان نامه و مقالات
  • ثبت اطلاعات تکمیلی

معرفی مرکز هدایت علمی و تربیتی

مرکز هدایت علمی تربیتی حضرت ولی‌عصر (عج) (مدرسه آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی)؛ درسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز به کار نموده است.این مرکز از میان طلاب مستعد پایه ای تحصیلی 7 تا 10 و دروس خارج پذیرش می‌نماید.

معرفی طرح هدایت علمی و تربیتی

هدف از ایجاد مراکز هدایت علمی و تربیتی «نظارت و پشتیبانی» در کنار«هدایت و راهنمایی» است. هنگامی که طلاب پس از اتمام پایه 6 از مدرسه فارغ التحصیل می‌شوند، عملاً از تحت نظارت و حمایت یک مرکز آموزشی مشخص خارج می‌شوند. در این وضعیت، طلاب آزاد، یعنی کسانی که نمی‌خواهند در یک مدرسه فقهی یا مرکز تخصصی تحصیل نمایند، بطور آزادانه در کلاسهای فقه و اصول و دروس دیگر اساتید مورد نظر خود حضور یافته، در پایان سال تحصیلی در امتحانات مرکز مدیریت شرکت می‌کنند. مزیت این موضوع، آزادی عمل طلاب است که با شرایط سنی و شخصیتی این مقطع تحصیلی نیز متناسب است. لکن، محروم شدن از یک نظام حمایت، هدایت و مشاره بالینی و کارشناسی شده علمی، پژوهشی و تربیتی از تبعاتی است که ممکن است این خروج از مدرسه بدنبال داشته باشد. در مقطع خارج، این موضوع اهمیت بیشتری دارد. زیرا طلاب مستعد، دقیق و دارای برنامه انتظار دارند پس از چند سال تحصیل، احساس ناکارآمدی و بی نشاطی نداشته باشند و برای حوزه، جامعه و نظام مفید واقع شوند. در واقع، خواسته این طلاب آن است که متناسب با استعداد خود، زمینه برای به بارنشستن توانایی علمی و پژوهشی انها و بکارگیری از ظرفیت آنها برای عرصه‌های تدریس، پژوهش و تبلیغ فراهم شود. مراکز هدایت علمی و تربیتی برای رسیدگی به این انتظارات تاسیس شده‌اند.

فوائد عضویت در مراکزهدایت علمی و تربیتی

1. آزادی عمل در انتخاب استاد و درس 
2. شرکت در گروه‌های مشاوره علمی و تربیتی
3. برگزاری آزمون‌های  شفاهی سطح و خارج در داخل پایگاه
4. اعمال 5 نمره برای فعالیت درسی و پژوهشی و کارگاهی
5. بهره‌مندی از 5 نمره مقاله علمی و 4 نمره تقریرات درس خارج

ویژگی های مرکز هدایت علمی تربیتی حضرت ولیعصر (عج)

1. تقویت بنیه فقهی و اصولی طلاب با بهره گیری از اساتید فاضل و مجرب؛
2. آموزش دروس تکمیلی مورد نیاز دانش پژوهان مانند رجال، لغت و مباحث تحلیلی اصول
3.  برگزاری کارگاه ها و دوره های دانش افزایی و مهارت افزایی پژوهشی،آموزشی و تبلیغی؛
4. برگزاری فوق برنامه های پژوهشی، آموزشی، تهذیبی وفرهنگی؛
5. فراگیری زبان عربی جدید و انگلیسی بصورت اصولی و کاربردی؛
6. استعدادسنجی و زمینه‌سازی برای ورود طلاب به حوزه‌های تخصصی فقه، اصول، فلسفه و کلام؛
7. ارائه خدمات مشاوره آموزشی، پژوهشی،تهذیبی وتبلیغی؛
8. حمایت از پایان‌نامه‌های طلاب سطوح ۳ و ۴ ؛
9. تشکیل کانون‌ها و حلقه های علمی در حوزه های تخصصی
10. پرداخت کمک هزینه تحصیلی؛
11. معرفی نامه برای امور طلاب جهت هماهنگی خوابگاه برای مجردین

مرکز هدایت علمی ـ تربیتی ولی عصر (عج)

طرح پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها و مقالات

با توجه به اهمیت مقوله پژوهش و نگارش علمی و ضرورت ایجاد فضای تمرین و ممارست جهت تمرین عملی برای «نوشتن» پایان نامه و مقاله علمی زیر نظر اساتید مجرب ، مرکز هدایت علمی و تربیتی حضرت ولیعصر(عج)  «طرح پشتیبانی علمی از پایان نامه و مقاله»  را به دو صورت فردی و گروهی(گروه‌های مطالعاتی مسأله محور) برای طلاب واجد شرایط به اجرا در می‌آورد.

ماده 1: تعاریف

  1. پشتیبانی: مجموعه‌ای از پشتیبانی‌ها، مشاوره‌ها و حمایت‌های علمی و معنوی است که از ابتدای خلق ایده پژوهشی و تصویب طرح پایان نامه و مقاله تا انتهای نگارش نهایی، تحت اشراف یک استاد مشاور مجرب و یک نفر پشتیبان صورت می‌پذیرد.  این طرح بصورت فردی و گروهی اجرا می‌شود.
  2. شورای پژوهش: شورایی متشکل از مدیر مرکز، معاون پژوهش و معاون آموزش و دو استاد دارای تجربه پژوهشی است که مسئولیت نظارت کلان بر حسن اجرای پژوهش‌ها از تصویب موضوعات و طرح‌های تفصیلی تا نگارش مقاله و پایان نامه را بر عهده دارد.
  3. استاد مشاور: یک استاد دارای تجربه که در یکی از حیط‌های تخصصی دارای اثر علمی است.
  4. پشتیبان: یک نفر به عنوان مربی پژوهش که مهارت‌ها و ظرافت‌های لازم در انجام پژوهش را در اختیار طلبه قرار می‌دهد.

اهداف طرح:

  1. انجام پشتیبانی‌های علمی، مادی و معنوی از طلاب در مراحل مختلف تدوین مقاله و انجام رساله علمی از قبیل: انتخاب موضوع، انتخاب استاد راهنما و مشاور، تدوین شرح تفصیلی، دسترسی به اسناد و منابع کتابخانه‌ای و  ...
  2. تسهیل و تسریع در انجام تعهدات اداری و آموزشی
  3. ایجاد انگیزه و تشویق برای نگارش مقاله و انجام رساله علمی
  4. تمرین عملی مهارتهای پژوهشی و نگارشی از طریق پشتیبانی و حمایت بالینی از طلاب
  5. ارتقاء و تکمیل سطح مهارت‌های پژوهشی

 ماده 2: شرائط شرکت کنندگان

 کلیه طلابی که در مرکز هدایت علمی و تربیتی ولیعصر پذیرفته‌اند و مهارت‌های پژوهشی و نگارشی لازم را کسب کرده‌باشند می‌توانند از پشتیبانی «مقاله» استفاده کنند امّا استفاده از پشتیبانی «پایان نامه» قاعدتاً، مطابق شرایط مرکز مدیریت، منوط به اتمام کتبی و شفاهی پایه 10 است.

ماده 3: فرایند اجرای طرح

  1. ثبت نام در سامانه ؛
  2. ارسال عناوین مسائل پیشنهادی به سامانه توسط طلاب متفاضی؛
  3. تعیین پشتیبان از سوی مرکز هدایت برای طلاب
  4. شرکت در جلسه توضیح و تبیین عنوان مسئله پیشنهادی با حضور پشتیبان؛
  5. بررسی و تصویب موضوعات در شورای پژوهش مرکز با حضور اساتید مشاور؛
  6. تدوین طرح مقاله یا پایان نامه توسط طلاب زیر نظر اساتید مشاور و با کمک پشتیبان؛
  7. تعیین جدول زمان بندی و تعهد سپاری طلاب نسب به انجام پژوهش در جدول زمانی تعیین شده؛
  8. ارسال طرح‌های مورد تایید به مدارج علمی جهت بررسی (برای پایان‌نامه‌ها) در کمیته‌های تخصصی مدارج علمی
  9. تعیین اساتید راهنما و مشاور از سوی مدارج علمی(برای پایان‌نامه‌ها)
  10. اقدام به نگارش و تدوین در جدول زمانی معین شده

تبصره:

طلابی که قصد دارند پژوهش خود را بصورت گروهی زیر نظر اساتید مجرب به انجام برسانند، در قالب گروه‌های مطالعاتی مسأله محور به پژوهش خواهند پرداخت. در این قالب، اعضای گروه تحت اشراف یک استاد با تجربه، یک عنوان مساله را به ریز‌مسأله تبدیل نموده، بصورت گروهی و مباحثه‌ای، پژوهش را تا تولید چند مقاله یا پایان‌نامه دنبال می‌کنند.

ماده 4: موضوعات پژوهشی قابل پشتیبانی

 متناسب با میزان تقاضای طلاب شرکت‌کننده، موضوعات پژوهشی که در حوزه‌های فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی، تفسیری، رجالی و حدیثی هستند در این طرح قابل پشتیبانی می‌باشند. موضوعات قابل پشتیبانی بایست دارای ویژگی های زیر باشند:

1.از جمله مسائل کلیدی آن رشته علمی باشد؛

2.از اولویت‌های جامعه و نظام باشد؛

3.قابلیت انجام در بازه زمانی حداکثر 3 نیمسال تحصیلی(برای انجام پایان ‌نامه) و 2 نیمسال تحصیلی(برای مقاله) را داشته باشد.

تبصره: احراز قابلیت پشتیبانی موضوعات پژوهشی بر عهده شورای پژوهش مرکز است.

ماده 5: وظایف شرکت کنندگان

1.تعهد سپردن  نسبت به انجام مقاله و پایان نامه در زمان تعیین شده

3. اختصاص زمان کافی برای تحقیق و پژوهش و پیش برد پژوهش متناسب با جدول زمانی تعیین شده

4. کسب مهارت‌های پژوهشی و نگارشی لازم در دوره‌های کارگاهی (حضور در 24 ساعت جلسه کارگاه پژوهش و نگارش علمی تا حداکثر 3 ماه پس از پذیرفته شدن در طرح)

5.آمادگی جهت شرکت در جلسات حضوری متناسب با نظر استاد مشاور و پشتیبان(در فرض شرایط عادی پس از کرونا)

6. تعهد به ارائه یک سمینار علمی به عنوان ارائه شفاهی گزارش پژوهش

ماده 6: مزایای شرکت در طرح

شرکت‌کنندگان در این طرح از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

         1.هماهنگی و دعوت از اساتید و مشاوران

         2. تنظیم جدول زمانی و رصد پیشرفت افراد وگروه‌ها

         3. تسریع و تسهیل امور از انتخاب تا دفاع از پایان نامه از طریق ارتباط با بخش مدارج علمی مرکز مدیریت

         4-دریافت پژوهانه متناسب با گزارش پیشرفت پژوهش

        5 -انتشار مقالات در مجلات علمی مرکز

       6 - حمایت از انتشار مقالات برتر در مجلات علمی معتبر کشور

       7- کمک به ارسال آثار پژوهشی به جشنواره‌های معتبر از قبیل کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلّی

       8- کمک به تبدیل پایان‌نامه به کتاب برای آثار برتر

ماده 7: فهرست خدمات پیراپژوهشی

افرادی که طرح پایان‌نامه یا مقاله آنها به تصویب شورای پژوهش مرکز برسد، از خدمات پیراپژوهشی زیر برخوردا خواهند شد:

  1. تسهیل جهت دسترسی به اساتید مطرح به تناسب موضوع مقالات و پایان نامه‌ها
  2. کمک به برگزاری نشست و جلسات علمی مرتبط با موضوع پژوهش؛
  3. استفاده از کتابخانه قفسه باز مدرسه
  4. استفاده از اشتراک رایگان پایگاه‌های علمی( مانند نورمگز، مگیران و ...)
  5. کمک هزینه خرید کتب و منابع مورد نیاز پژوهش با تایید پشتیبان